Advanced search Advanced search
78

MALARZ ZE SZKOŁY WILEŃSKIEJ

add Your note 
Lot description
Estimations: 4 918 - 5 621 EUR
PARA OBRAZÓW, k. XVIII w. ABRAHAM WYPĘDZA HAGAR Z IZMAELEM, JÓZEF TŁUMACZY SNY DWORZAN FARAONA

Olej, płótno dublowane, 88 x 104 cm

Obrazy posiadają ekspertyzę

Ilustrują historie biblijne.

Na pierwszym jest scena z życia Abrahama. Sara widząc, że syn Egipcjanki Hagar, którego ta urodziła Abrahamowi, naśmiewa się z Izaaka,rzekła do Abrahama: «Wypędź tę niewolnicę wraz z jej synem, bo syn tej niewolnicy nie będzie współdziedzicem z synem moim Izaakiem». Abraham uznał za bardzo złe - ze względu na swego syna. A wtedy Bóg rzekł do Abrahama: «Niechaj ci się nie wydaje złe to, co Sara powiedziała o tym chłopcu i o twojej niewolnicy. Nazajutrz rano wziął Abraham chleb oraz bukłak z wodą i dał Hagar, wkładając jej na barki, i wydalił ją wraz z dzieckiem. Ona zaś poszła i błąkała się po pustyni Beer-Szeby.(Rdz. 21, 10-14)

Na drugim jest wydarzenia z historii Józefa, gdy został on wtrącony do więzienia. Trafili tam też podczaszy i piekarz faraona. Mieli oni sny, których znaczenia nie rozumieli. Wyjaśnił im je Józef. (Rdz. 40, 5-19)

Oba obrazy powstały w tym samym warsztacie, który odwoływał się do wzorów malarstwa barokowego. Świadczy o tym bliski kadr kompozycji czy ujęcie do pasa bohaterów przedstawienie. Tego typu ujęcia znajdujemy na przykład w obrazach Antonio Zanchiego (1631-1722), Józef w więzieniu tłumaczy sny podczaszemu faraona i zarządcy jego piekarni, olej, płótno, XVII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu. Kompozycja drugiego obrazu jest powtórzeniem znanego przedstawienie Abraham wypędza Hadar i Ismaela, 1658 r.,olej, płótno, 115 x 154 cm, przechowywanego w Pinakotece Brera w Mediolanie, autorstwa barokowego malarza włoskiego - Guericino (Giovanni Francesco Barbieri, 1591-1666). Jednocześnie teatralizacja sceny, wyraziste gesty Józefa oraz dramatyczne przedstawienie piekarza wskazują na artystę związanego ze szkołą wileńską.

W Wilnie, jak pisze Piotr Kopszak (W kręgu wileńskiego klasycyzmu, Muzeum Narodowe w Warszawie 2000, s. 144) ”Tematy religijne były zatem podejmowane i to nie tylko dorywczo. Ważnym przykładem jest cykl ilustracji do „Księgi Rodzaju” Franciszka Smuglewicza. Sięgał on do tego tematu dwukrotnie, najpierw w albumie szkiców wykonanych w Rzymie, a potem w późniejszej, wykonanej już w Warszawie, gotowej do sztychowania wersji. Sceny biblijne początkowo jeszcze barokowe w formie, w ostatecznej redakcji zyskały klasycystyczny kształt.”

Cena wywoławcza 18000

Estymacja 21000 - 24000

Auction
183 Auction
gavel
Date
29 June 2019 CEST/Warsaw
date_range
Start price
4 215 EUR
Estimations
4 918 - 5 621 EUR
Hammer price
4 848 EUR
Hammer price without Byuer's Premium
4 215 EUR
Overbid
115%
Views: 40 | Favourites: 0
Auction

Dom Aukcyjny Ostoya

183 Auction
Date
29 June 2019 CEST/Warsaw
Lots bidding

Bids can be placed on selected lots which have been previously submitted only. To submit a lot you need to click SUBMIT FOR AUCTION button next to it

Buyer's premium
15.00%
OneBid does not charge additional fees for the bidding.
Bid increments
  1
  > 50
  200
  > 50
  500
  > 50
  1 000
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
 
Terms and Conditions
About the Auction
FAQ
About the Seller
Dom Aukcyjny Ostoya
Contact
Dom Aukcyjny Ostoya
room
ul. Zajączka 8
01-522 Warszawa
phone
+48228392406
Opening hours
Monday
11:00 - 19:00
Tuesday
11:00 - 19:00
Wednesday
11:00 - 19:00
Thursday
11:00 - 19:00
Friday
11:00 - 19:00
Saturday
11:00 - 15:00
Sunday
Closed
keyboard_arrow_up